לשוב אל האיזון האישי המיטבי שלנו, באמצעים טבעיים

רפואה איורוודית image
"איורוודה היא המדע העוסק בחיובי ובשלילי, במשמח ובמצער בחיים, במה שמקדם ומעכב אותם; אורך החיים והחיים עצמם מתוארים" (צ'אראקה סמהיטה, סוטרה סטהנה, פרק 1, 41).
"For the wise vaidya, the whole world is a teacher" (הועבר אליי בעל-פה ממוריי)

האיורוודה ידועה כרפואה טבעית שמקורה בהודו. זוהי שיטה שלמה, המועילה למגוון סימפטומים בגוף ובנפש ושמה דגש מיוחד על מטבוליזם, התמרה של תוכן פיזי או מנטאלי לתוכנו.

מילולית, פירוש השם איורוודה הוא "ידע החיים". 
למעשה, אף קודם להיותה שיטת ריפוי, האיורוודה היא דרך-חיים. היא יוצאת מתוך בסיס נרחב של התבוננות במתחולל בעולם (למשל, שינויים פשוטים כמו הבדלי חום וקור לאורך עונות השנה) אל פרקטיקות ספציפיות כגון בחירת פריטי מזונות או צמחי מרפא (וכן אופן הלקיחה שלהם). מתוך כך היא שואפת להשיב את האדם להרמוניה עם עקרונות הטבע, להלימה בין מיקרו ומאקרו-קוסמוס. היא עוסקת באיזון, בחיזוק ובהתחדשות, בשיפור איכות החיים ובמניעת מחלות – טרם הטיפול בהן.

אחת המילים המרכזיות באיורוודה המציינות "בריאות" היא "svastha" - יציבות בתוך טבעך העצמי. האיורוודה מכבדת את ביטויו הייחודי של כל אדם, מתחקה אחר חולשותיו וחוזקותיו (הן משלבי חיים מוקדמים מאוד והן במצב הנוכחי) ושואפת להשיבו אל האיזון האישי המיטבי שלו. אל תמונת תכונותיו של האדם מצטרפים באבחון נתונים נוספים, כגון עונת השנה ותקופת החיים בה הוא נמצא - כך שהאבחון, ובהתאמה הטיפול, נרקמים לכדי תמונה מאוד ספציפית.
לפיכך, הייעוץ האיורוודי מתאים מאוד גם בהיעדר סימפטומים, כדי להיטיב עם בריאותנו ועם אופן היותנו בעולם.

בין הסמכותיי באיורוודה:
  • בוגרת המסלול המורחב (ארבע שנים) במכללת "רידמן", 2008-2012
  • חודשי לימודים והתנסות קלינית בקולג' וביה"ח האיורוודיים SDM College בהאסן, הודו, בשנת 2012.  הלימודים כללו תקופת התמחות בגניקולוגיה איורוודית.
    בשנת 2015 ליוויתי כמדריכה קבוצת סטודנטים לסטאז' שלהם באותו מרכז. עוד על ביה"ח הלימודי אפשר לקרוא כאן : בית-החולים והקולג' בהאסן
  • חודשי לימוד באופן מסורתי עם אשווין שאסטרי. הלימוד כלל שינון וניתוח של טקסטים בסנסקרט וכן צפייה ודיון יומיומיים בקליניקה המקומית. עוד על האשראם המקסים של אשווין אפשר לקרוא כאן : הקליניקה ומרכז הטיפול של אשווין שאסטרי 
  • לימוד עם ד"ר קדר שנדה, פונה.  הלימוד הרצאות תיאורטיות וכן צפייה ודיון בקליניקה. בנוסף, ד"ר קדר מלווה אותי ורבות מקהילת המטפלים בארץ גם היום.

כיוון שהאיורוודה נשענת על עקרונות אוניברסאליים (למשל, היחסים בין חמשת האלמנטים), היא אינה תלויה בזמן ובמקום; גם השיטה עצמה חיה ומסתגלת. כך היא יכולה להכיל לתוכה כלים מגוונים (מודרניים לצד המסורתיים), כל עוד הדבר נעשה בתואם עם הקווים המנחים את הטיפול.
בין הכלים בהם אני מטפלת : 
  • ראשית, אבחון : מפגש ארוך יחסית (כשעה ו-45 דקות) הכולל תשאול מקיף ובדיקות פיזיות פשוטות (הסתכלות, מגע בעור ובשיער, בדיקת לשון, דופק, מישוש הבטן). למפגש זה מומלץ להביא גם תוצאות של בדיקות מעבדה והדמייה רלבנטיות למצב של המטופל.ת, אם ישנן כאלה.
    בעיניי, האבחון הוא דרך נפלאה להעמיק את ההיכרות עם עצמנו, גם בהיעדר תסמינים.
  • ייעוץ לאורח-חיים, כגון המלצות לפעילות גופנית, להרגלי שינה ועוד.
  • ייעוץ תזונתי. כעוסקת בגוף החי, האיורוודה מתמקדת בתפקוד ובאינטראקציות. היא שמה דגש מכריע על העיכול הפיזי והמנטאלי, האינטראקציה שהופכת חומר חיצוני לחלק מהגופנפש שלנו.
    הייעוץ התזונתי עוסק גם ב"מה" (פריטי מזון שמומלץ לאכול וכאלה שמומלץ להימנע מהם, בהתאם למצב הספציפי) וגם ב"איך" (שילובים בין פריטי מזון, שעות הארוחה, שימוש בתבלינים וכדומה). 
  • המלצות לצמחי ולחומרי מרפא
  • טיפולי מגע (לרוב עם שמן, שנבחר בהתאמה למצב האינדיבידואלי)
  • טיפולי "שימון וייזוע" (כגון שירודהרה - נסך שמן על המצח; שימוש ב"תא ייזוע" - מעין סאונה מותאמת, ועוד)
  • טיפולי ניקוי מתונים (איני עורכת "פאנצ'ה קארמה". במקרה הצורך, אני מפנה מטופלים למרכזים מתאימים ומצויה בקשר על התהליך).

חמשת האלמנטים

חמשת היסודות קיימים בעולם ובאים לידי ביטוי גם ביצור החי, בגוף הפיזי וברמה המנטאלית.

להמשך קריאה  

שלוש הדושות

הדושות הן המודל המרכזי המוכר באיורוודה; הן משקפות תפקודים בגוף החי.

להמשך קריאה  

הנחיות תזונה כלליות

הנחיות שהן פחות "מה", יותר "איך" - כיצד להזין את עצמנו

להמשך קריאה  

גהי - אופן ההכנה, איכויות ושימושים

להמשך קריאה  
טעימה מהלימוד המסורתי - שינון שלוקות ("פסוקים") עם מורי אשווין בשנת 2012.

הפסוק שלפניכם הוא הראשון בטקסט קאנוני באיורוודה בשם Ashtanga Hrdaya (מילולית: "הלב של שמונת האיברים"; ההתייחסות היא לשמונת ענפי האיורוודה).
שפת הטקסט היא סנסקרט.

הפסוק אומר: אני מביע/ה מחוות כבוד עמוקה בפני "המרפא הראשון", זה שהצליח להתגבר על סימני המוות הודאיים ועל המחלות השוכנות תמיד בגוף ומתפשטות בו.
מחלות אלה מתוארות כ"ראגאדי" - מילולית, "השתוקקות ועוד" - לרמז על מקור החולי באדם.
ה"מרפא הראשון" כמובן אינו דמות ספציפית אלא האלוהי, ללמדנו על הצניעות וההקשבה כנקודת המוצא של המטפל/ת.