גהי - אופן ההכנה, איכויות ושימושים


הגהי מהווה שומן מעולה לבישול, אפיה וטיגון. נקודת השריפה שלו גבוהה מאוד ולכן אינו עובר שינוי מבני בחימום, בניגוד לשמנים צמחיים. 

הגהי מתאים לכל הדושות, משפר את העיכול ומסייע בניקוי רעלים. כיוון שבתהליך ההכנה מזקקים את המרכיבים השומניים ומפרידים את החלבונים, יכול לשמש גם עבור מי שרגיש/ה ללקטוז. 


מצרכים :

200-800 גרם חמאה איכותית ללא מלח; 

חיתול/פד גזה גדול/בד צפוף אחר, מונח במסננת;

כף עם קערה;

צנצנת נקייה ויבשה


אופן הכנה :ממיסים את החמאה בסיר (עדיף שיהיה רחב ובעל תחתית עבה) על אש בינונית. בשלב הראשון תהפוך החמאה לנוזל ותיפרד לנוזל שקוף (שומן) ולחומר לבן (מוצקי חלב עם מים); יתחיל בעבוע, המסמן לנו להקטין את האש. 

בשלב הבא תתחיל החמאה להקציף. יופיעו בועות לבנות על השומן - אלו הם מוצקי החלב. נתחיל לאסוף אותם בעזרת הכף אל קערה, במטרה לנקות את התחתית מהשכבה הלבנה ולאדות את כל המים. חשוב לשים לב לא לשרוף את המוצקים שבתחתית הסיר, מה שעלול לשנות הטעם של הגהי למעט חרוך (במקרה זה הגהי אינו מומלץ לשימוש). ברגע מסויים הנוזל הופך מעכור לנוזל צהוב ושקוף - ברגע זה נעצור את הבישול ונסנן את הנוזל דרך בד. 

נבדוק את מצב המים בגהי בדרך הבאה: הכנסת נייר סופג (או פיסת בד) לכלי עם הנוזל המסונן והבערתו. אם נשמע קול פצפוץ זהו סימן שיש עדיין מים בשומן, ובמקרה זה יש להמשיך לבשל את הגהי על להבה נמוכה. 

אם לא נשמעים קולות פצפוץ - הגהי מוכן! נעביר אותו שוב דרך הבד שעל המסננת (לצורך וידוא סופי שהשומן נקי) לכלי סטרילי, נניח לו להצטנן ולאחר מכן נכסה.

אין צורך לאחסן את הגהי במקרר. יש לשמור עליו משמש, לחות, לכלוך או שאריות מזון.